Zamknij

Duża kara dla spółki zajmującej się płatnymi parkingami. Co to oznacza dla klientów?

18:09, 21.04.2023 Źródło: UOKiK Aktualizacja: 10:50, 27.04.2023
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/ Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/

Operator parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju - firma APCOA Parking Polska - z karą od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Znamy szczegóły. 

UOKiK rozpoczął postępowanie wobec spółki po skargach od klientów. Chodziło o zasady reklamacji. 

- APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby - wskazuje urząd w komunikacie.  

Zdaniem UOKiK, firma powinna uwzględniać także reklamacje składane np. mailowo czy osobiście.

- Ponadto, spółka informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni - dodaje UOKiK.

Co więcej, część konsumentów po złożeniu reklamacji na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” otrzymywało informację, że w przypadku, kiedy nie zapłacą wskazanej kwoty poniosą dodatkowe koszty. W tym przypadku to koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego.

Zdaniem UOKiK miało to "wywołać nieuzasadnione obawy" i mogło wpłynąć na decyzję o zapłacie. 

- Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Jak informuje UOKiK, firma APCOA Parking Polska, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary. Jej obowiązkiem będzie również poinformowanie klientów o decyzji Prezesa UOKiK.

Na tej podstawie klienci będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie.

(Źródło: UOKiK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%